Ont i halsen :(

      Postat 2010-06-22 , klockan 08:46:19
Idag har ja jävligt ont i halsen :/ inge roligt alls, men men.. dagen rullar på ändå! :)
Imorse vaknade vi vid sju tiden, Lillan hade skitit ner hela sig å hela sängen!! Inte så jävla mysigt med tanke på att jag mår jävligt illa på morgonen :( Hmm.. men men de va bara att ta tjuren vid hornen å ta reda på allt .) så efter de va man pigg.

Idag ska ja å Lillan åka med Lillans Farmor ner på jobbet, å efter de ska ja, Lillan å S åka på birsta å handla födelsedagspressenter åt Lillan :D Hon fyller ju faktiskt år på Måndag :) Tänkt va tiden ha gått fort! Nästan för fort.

Nee nu ska ja ta å dricka lite honungsvatten å kolla om halsen blir nå bättre :)

Kommentarer
Linda skriver:

Jag har handlat present till stortjejen nu :D

Så dom ligger och väntar fint här hemma :)

2010-06-22 , 17:31:41
Hemsida/Bloggadress: http://lindau.blogg.se/
Charlotte skriver:

Hej! Grattis till bebisen!

Denna rhd negativ jungeln. Nu blir det långt ;) Jag har fått läst mig till det mesta. Min bm sa att jag inte behövde

oroa mig då den största risken är då man väntar sitt andra barn.

Och nu väntar du ju ditt andra barn. Risken är då tydligen större att din kropp bildar dessa antikroppar som

angriper ditt barns röda blodkroppar som då kan leda till blodbrist hos barnet. De flesta foster kan öka sin

blodbildning och på så sätt kompensera för sönderdelningen av de röda blodkropparna och inget mer händer.

I enstaka fall kan de bli så allvarligt att fostret påverkas.

Man måste då ta prov från navelsträngen för att möta graden av anemi hos fostret. (Detta har jag alltså läst om.)

Om det behövs kan man ge fostret nytt blod via navelsträngen innan födseln varannan vecka fram till födseln.

2010-06-22 , 23:01:34
Hemsida/Bloggadress: http://lalalottiees.blogg.se/
Charlotte skriver:

De flesta barnen föds, till dessa mödrar med antikroppar som förts över,

med normalt eller lätt blodbrist. Det som bildas vid nedbrytningen är bilirubin

och det botas oftast med ljusbehandling. Om man ser att det börjar bli allvarligt

så låter man ofta inte mamman gå tiden ut utan man förlöser innan. Har barnet fått

en svår anemi så kan man även efter fölossningen behöva byta blodet på barnet.

Det man då gör är att man ersätter barnets antikroppsbeklädda röda blodkroppar

med negativa blodkroppar och sköljer ur den giftiga nedbrytningsprodukten, bilirubin.



Det finns alltså inga sätt att behandla en redan immuniserad kvinna men har

kvinnan inte bildat antikropapr så kan sprutan innan hjälpa.

2010-06-22 , 23:02:02
Hemsida/Bloggadress: http://lalalottiees.blogg.se/
Charlotte skriver:

Problemet om det uppkommer kommer ofta vid förlossningen då antikroppar bildas

vid blodsmitta, det kan även vandra över från fostret till mamman redan under

graviditeten och det är vanligare om mamman haft missfall, gjort abort eller fostervattensprov

tidigare som gör kroppen känsligare. Ofta är det inte förrän efter vecka 24 som det kan ge

problem för fostret så vecka 30 för ett nytt prov och inga antikroppar påvisats innan sedan

tidigare graviditet t.ex. är nog normalt att kolla i vecka 30.

Hmm ja som sagt det blev långt nu ;) Men det jag har förstått så ska risken vara väldigt liten.

Kontroller kommer att göras ofta. Jag har för mig att jag läst att de kommer att kolla vilken blodgrupp bebisen har.

Min bm pratade också om någon spruta man skulle få under graviditeten om man bildade antikroppar.

Men kommer inte riktigt ihåg vad. Jag tror inte du behöver oroa dig. De kommer att ta hand om dig och ditt barn.

Men jag hoppas att denna infon får dig att förstå lite bättre vad det kan innebära.

Lycka till och hoppas att allt går bra och att ni slipper allt krångel med blodbyte och så.

Ha det gott! Kramar!

2010-06-22 , 23:03:07
Hemsida/Bloggadress: http://lalalottiees.blogg.se/

Kommentera gärna!

Ditt namn
Spara infon?

Din e-mail adress


Hemsida/Bloggadress


Ordet är ditt!

Trackback
RSS 2.0